Z dětského domova na vysokou: Chci se dětem věnovat odborně i srdcem

01. 12. 2025

Tereza (21) kráčí za lepší budoucností, kterou vidí ve vzdělání. Vpřed ji žene touha i těžká minulost. Jako dítě si často přála, aby jí někdo věřil, rozuměl a ukázal směr. Našla to až v dětském domově a jako učitelka to chce předávat dál. Díky stipendiu od Nadačního fondu Albert teď může studovat s méně starostmi.

Když to hodně zjednodušíme, Terčin start do života byl nesnadný. Otec ve vězení, matka závislá na drogách. Se sourozenci žili téměř bez jídla a jakékoliv péče. V šesti letech se dostala do dětského domova, pak do pěstounské péče a po šesti letech zpět do „děcáku“.

Terka už od útlého věku ví, že chce jít jinou cestou než její rodina. „Mám na to stát se lepším člověkem s lepší budoucností, i když to není běžné. Chci být vzdělaná a pomáhat lidem, i přes traumata, se kterými jsem se musela vyrovnat,“ říká otevřeně. Je to pro ni obrovská motivace, ve které jí podporují a pomáhají vychovatelé i ředitel domova. „Jsem za všechny lidi a jejich pomoc nesmírně vděčná,“ zmiňuje s úsměvem.

Vyučila se s vyznamenáním a s ním také odmaturovala. „Jsem neskutečně pyšná na cestu, kterou jsem musela projít, než jsem se mohla na vysokou školu přihlásit,“ dodává. Během náročného přijímacího řízení si uvědomila, že lidé kolem v ní vidí potenciál. Tuto příležitost chce naplno využít.

Chyba je příležitost

Její dětství i neustálý kontakt s dětmi různého věku i potřebami jí navedly na cestu učitelství. „Chci být pro děti vzorem, zajímat se o jejich životní situace a ukazovat jim, že chyba není problém, ale příležitost k učení, jak ve škole, tak v životě a vztazích,“ popisuje. Proto by v budoucnosti ráda učila na základní škole, kde probíhá vzdělávací program Začít spolu, který poznala během praxe.

Tato mladá dáma, která je v prvním ročníku učitelství pro první stupeň, si na nový režim i prostředí na vysoké si zvykla rychle. Náročná je pro ni časová vytíženost. Při studiu si přivydělává v obchodě. V některých předmětech, jako je matematika a angličtina, zase nemá pevné základy. Ale i na to má plán, když bude třeba, půjde na doučování. Stejně jako u hry na klávesy nebo plavání. Už teď intenzivně trénuje na zápočet z tělocviku.

Volno tráví na brigádě nebo v univerzitní knihovně. Nezapomíná ani na čas s přáteli. „Našla jsem si skupinku slečen, které to mají podobně jako já. Všechny bereme studium vážně, sdílíme své názory a máme podobné zájmy i životní hodnoty,“ popisuje s nadšením.

Je to o vás!

Dětem jako je ona posílá dojemný vzkaz: „To, odkud pocházíte, neznamená, že se na tom místě musíte zastavit. Všechno je to o vás. Na vysoké škole nikoho nezajímá, odkud jste, ale kdo jste. Pojďme využít to, co by jiní považovali za slabost a ukažme lidem, že děti z dětských domovů dokážou velké věci. Studujte pro svou budoucnost, za sebe i za ty, co to vzdali.“ 

Zákazníci pomáhají se vzděláním

Terce k lehčímu startu na vysoké pomohlo stipendium, na které přispěli samotní zákazníci obchodů Albert. Uspěla totiž společně s desítkou studentů vysokých škol, kteří pocházejí ze sociálně znevýhodněného prostředí, v prvním ročníku stipendijního programu Nadačního fondu Albert. Ten na podporu mladých při cestě za vysokoškolským vzděláním využívá kredity, které darovali zákazníci v aplikaci Můj Albert.

 „Díky pomoci jsem snadněji zapadla do kolektivu, mohla jsem si koupit IT vybavení, na které bych jinak musela dlouho šetřit, stejně jako na spoustu dalších věcí. Můžu si tak spíše spořit a necítím se vyčleněná kvůli financím,“ děkuje všem dárcům Tereza.

Z dětského domova na vysokou: Chci se dětem věnovat odborně i srdcem